Belast mijn publiek niet: 2.000 verhalen gedeeld met politici
Lees meer nieuws
De campagne "Belast Mijn Publiek Niet", een initiatief van De Creatieve Coalitie, Kunsten ’92 en de Museumvereniging, heeft een overweldigende respons gekregen. Ruim 2.000 makers, mogelijkmakers, kunstenaars, artiesten en uitvoerenden deelden hun persoonlijke verhalen om aandacht te vragen voor de voorgenomen btw-verhoging op cultuur, kunst en lezen. Deze verhalen benadrukken waarom het verhogen van het btw-tarief een slecht idee is voor het publiek en de sector.
Op dinsdag 17 december werden de 2.000 verhalen officieel overhandigd aan de Eerste Kamerfracties van D66 en het CDA. Senatoren Paul van Meenen en Carla Moonen namen de verhalen in ontvangst namens D66, terwijl Theo Bovens, Theo Rietkerk en Janny Bakker-Klein aanwezig waren voor het CDA. Tijdens de overhandiging gingen zij in gesprek met Thomas Drissen (De Creatieve Coalitie) en Astrid Weij (Kunsten ’92) over de impact van de btw-verhoging.
Belangrijke stemming en reacties
De overhandiging vond plaats na een cruciale stemming over het Belastingplan in de Eerste Kamer. Hoewel een meerderheid van de fracties instemde met het Belastingplan, werd dit gedaan onder de voorwaarde dat er in het voorjaar een alternatief wordt gezocht voor de btw-verhoging. Fracties zoals GroenLinks-PvdA, SP, Volt, 50PLUS, Forum voor Democratie en Partij voor de Dieren stemden tegen, uit vrees dat de btw-verhoging niet daadwerkelijk wordt teruggedraaid.
Kabinet belooft terugdraaiing
Het kabinet heeft inmiddels aangekondigd dat de btw-verhoging op cultuur, kunst en lezen zal worden teruggedraaid. Dit is een grote overwinning voor de sector en toont de kracht van collectieve actie. De dekking voor deze maatregel moet echter nog worden gevonden. Het kabinet sorteert inmiddels voor op het schrappen van de btw-verhoging op onder andere cultuur, kunst, sport en media. Op diensten en producten die in 2026 plaatsvinden zal in 2025 niet alvast het 21% btw-tarief worden toegepast, waar dit eerder wel het geval was. Deze maatregel is een lastenverlichting van 135 miljoen euro op cultuur, kunst, sport en media.
Steun van bekende makers
De campagne “Belast Mijn Publiek Niet” ontving steun van bekende makers zoals Huub Stapel, Jeangu Macrooy, Sanne Wallis de Vries en Gijs Scholten van Aschat. In november riepen zij het publiek op om hun verhalen te delen en benadrukten het belang van betaalbare toegang tot cultuur. Ook gingen zij het gesprek aan met Tweede Kamerleden over de btw-verhoging.
Samen sterker
Wij danken iedereen die heeft bijgedragen aan de campagne en hun persoonlijke verhaal met ons hebben gedeeld. Samen staan wij sterker. Benieuwd naar de verhalen van anderen (of die van jezelf)?