Monstercoalitie stunt tegen de btw-verhoging tijdens de Koninklijke stoet

Lees meer nieuws

Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies voert actie tegen de btw-verhoging op 17 september. Aan twee locaties die door de btw-verhoging worden getroffen, op en nabij de Koninklijke stoet, wordt tijdens het langstrekken van de koets een ‘kassabon voor de samenleving’ uitgehangen. Vanaf het dak van museum Escher in het Paleis en museum Huis van het Boek wordt in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een 20 meter lange banner uitgerold waarop iedereen kan zien wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Op de vroege ochtend van Prinsjesdag maakt een brede vertegenwoordiging van experts en ervaringsdeskundigen in het bijzijn van pers en politici een statement bij het uitrollen van de kassabon: stop de btw-verhoging. Tijdens dit moment zijn onder andere aanwezig: Jefferson (artiest), Jacqueline Dersjant (fotograaf), Splinter Chabot (schrijver), Marit Bouwmeester (zeilster), Natascha van Grinsven-Admiraal (directeur ADO Den Haag), Jan Akkermans (hotelier) en Thomas Bruning (algemeen secretaris NVJ). Tweede Kamerleden Rob Jetten (D66), Mohammed Mohandis (GL-PvdA) en Ines Kostić (PvdD) zullen hierbij ook aanwezig zijn. Tijdens het langstrekken van de koets wordt eenzelfde kassabon uitgerold vanaf het dak van museum Escher in het Paleis.

Negatieve gevolgen voor alle Nederlanders

De voorgenomen btw-verhoging zal grote negatieve gevolgen hebben voor de welzijn, welvaart, leesvaardigheid en werkgelegenheid van Nederlanders, waarschuwen de initiatiefnemers van de actie. Astrid Weij, directeur van Kunsten '92 en één van de initiatiefnemers van het bondgenootschap #geenhogerebtw, stelt: “Iedere Nederlander zal de btw-verhoging voelen in zijn portemonnee. Of je nou van musea houdt, concerten bezoekt, sport beoefent, boeken leest of een abonnement hebt op een krant: alles wordt duurder. Dit zal ertoe leiden dat mensen noodgedwongen afhaken, terwijl deze zaken juist bijdragen aan ons welzijn.”

Thomas Drissen, directeur van De Creatieve Coalitie, vult aan: “De btw-verhoging is een extra belasting op alles wat het leven de moeite waard maakt én is een extra belasting op de inkomens van professionals. Het werk van kunstenaars, acteurs, muzikanten, schrijvers, fotografen en regisseurs, bevordert ons inlevingsvermogen in de ander. Het ontmoedigen van hun werk is daardoor niet alleen een slecht idee, het is een asociaal idee. Het maakt de samenleving schofteriger.”

Mensen moeten noodgedwongen afhaken

De maatregelen in het algemeen en de btw-verhoging in het bijzonder zullen vooral de middenklasse, mensen met een kleine portemonnee en makers uit de culturele sector raken. Uit een economische analyse blijkt dat de btw-verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder bezoeken aan festivals en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. Er zullen ieder jaar 4 miljoen boeken minder verkocht worden en 150.000 mensen zullen hun abonnement op de bibliotheek opzeggen. De Rijksoverheid gaat ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat minstens 500.000 Nederlanders stoppen met sporten. Daarnaast verwacht 82% van de zzp’ers in de cultuur- en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen.

Nieuwsorganisaties verwachten dat honderdduizenden Nederlanders hun abonnement vaarwel zeggen. De overheid zelf gaat ervan uit dat de btw-verhoging van logies gaat leiden tot een afname van logies met 6,75%, dit betreft dan 4,2 miljoen minder overnachtingen in Nederland. De prijsverhoging zal ertoe leiden dat grote groepen noodgedwongen afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien, zoals afnemende gezondheid en afname van leesvaardigheid.

De geenhogerebtw-actie is een initiatief van:

KNVB, NOC*NSF, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ’92, De Creatieve Coalitie, CPNB, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders, Vereniging van Evenementenmakers VVEM.

De geenhogerebtw-actie wordt o.a. gesteund door:

ACT Acteursbelangen, Auteursbond (Scenarioschrijvers), BAM! popauteurs, BBK, BCMM, Belangenvereniging Buitentheater, BiMpro, BNI, BRAM, BvOI, CineSud, Circuspunt, Creative Works regio Zwolle, CultuurConnectie, Dansbelang, Dansondernemers, DDG Dutch Directors Guild, De Akademie van Kunsten, De Alliantie van Evenementenbouwers, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Nederlandse Vechtsportbond, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Popcoalitie, De Zaak Nu, DuPho, EGTA, ENCORE, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, Erfgoedplatform, Federatie Beeldrechten, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, FNV Horecabond, Gehrels Muziekeducatie, Goede Doelen Nederland, Instrument Inventors Initiative (III), Koornetwerk Nederland, Koninklijke Boekverkopersbond, Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, Kunstenbond, KVGO, Mediafederatie, Mooiedingenmakers, Museumvereniging, NAA Nederlandse Agenten Associatie, NBF, NCE, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), New Noardic Wave, Nieuw Geneco, NSC, NVvT, NVZ, Platform ACCT, Platform Aanvang!, Platform BK, PvFM, Samen1Stem, Supporterscollectief, Taskforce Culturele en Creatieve Sector, VCA, VCTN, Vereniging Rembrandt, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), VNJJ (Vereniging Nederlandse Jazzpodia en Jazzfestivals), Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF), VOB, VONKC, VPT Vereniging voor Podiumtechnologie, VTTE Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen, VVTP, VvNO, VLS, World Music Forum.


Vorige
Vorige

Wat betekent Prinsjesdag financieel voor mij én de sector?

Volgende
Volgende

Staatssecretaris Financiën: impact btw-verhoging wordt niet verder onderzocht