Hoe ontwikkel je een succesvolle verenigingsstrategie? drie adviezen van Inge Poorthuis 

Een sterke verenigingsstrategie is cruciaal voor het succes van elke belangenorganisatie. Maar om je doelen te kunnen bereiken is een doordachte aanpak vereist. Dat weet Inge Poorthuis, adviseur en interim-directeur bij advies-en interimbureau Kuperus&Co als geen ander. Met meer dan 15 jaar ervaring in en voor verschillende verenigingen, heeft zij eerstehands inzicht in wat een belangenorganisatie succesvol maakt. Ze deelt drie belangrijke adviezen die je kunnen helpen bij het ontwikkelen en bereiken van jouw organisatiedoel. 

1. Bepaal je kernprocessen 

"Een vereniging heeft vier kernprocessen die cruciaal zijn voor haar functioneren.’ begint Inge, ‘Belangenbehartiging, individueel voordeel, ontmoeten en verbinden, en collectieve versterking. Elk van deze processen speelt een sleutelrol in het succes van je organisatie.” Belangenbehartiging richt zich op het opkomen voor de belangen van je leden bij externe partijen zoals de overheid. Individueel voordeel biedt specifieke voordelen voor je leden, zoals kortingen of exclusieve toegang tot diensten. 

Ontmoeten en verbinden bevordert dan weer het netwerken en de samenwerking tussen leden, wat leidt tot een sterkere gemeenschap. Collectieve versterking ondersteunt het gezamenlijk verbeteren van de sector door bijvoorbeeld gezamenlijke opleidingen of kwaliteitsstandaarden. Door deze processen duidelijk in kaart te brengen en te evalueren hoe je huidige activiteiten deze processen ondersteunen, kun je gerichter werken aan het behalen van je doelen. 

2. Gebruik de ‘gouden cirkel om je missie te herzien 

De gouden cirkel van Simon Sinek biedt een krachtig raamwerk om te begrijpen waarom jouw belangenorganisatie bestaat, hoe je je doelen bereikt, en wat je precies aanbiedt. Inge: “Begin met het vaststellen van je ‘Waarom’ - de kernmissie van je organisatie. Dit is de basis van je vereniging en staat vaak als ‘Doel’ (artikel 3) in je statuten. Het blijft over de tijd constant.” 

Vervolgens bekijk je de ‘Hoe’ - processen en kernwaarden die je gebruikt om je missie te realiseren. Dit kan in de loop der tijd veranderen, afhankelijk van de omstandigheden en de behoeften van je leden. Ten slotte, analyseer de ‘Wat’—de specifieke activiteiten en diensten die je aanbiedt. Dit helpt je te beoordelen of je aanbod nog steeds relevant is en of je je processen moet aanpassen om je doelen te bereiken. 

3. Betrek je leden in het beleidsproces 

Een succesvolle belangenorganisatie maakt gebruik van de kennis en ervaring van haar leden of achterban, benadrukt Inge: “Betrek je leden actief in het beleidsproces door bijvoorbeeld ledenpanels, adviesgroepen of werkgroepen op te zetten. Gebruik de (wettelijk verplichte) Algemene Vergadering om input van leden te verzamelen en je beleid bij te stellen. Dit kan variëren van een informele brainstormsessie tot een formele beleidscyclus. Door leden te betrekken bij de ontwikkeling van plannen en projecten, creëer je niet alleen draagvlak en dezelfde focus bij iedereen maar benut je ook de waardevolle inzichten die je leden te bieden hebben.” 

Deze drie adviezen zetten je op weg om de strategie van je vereniging verbeteren en de kans vergroten dat je je doelen effectief bereikt. Hierbij is het belangrijk in gedachten te houden dat, om de vereniging toekomstbestendig te maken, het een continu proces is om de strategie te evalueren, aan te passen en je leden hierbij te betrekken.  

Ben je als organisatie lid van De Creatieve Coalitie? Dan kun je gratis een uitgebreide, driedelige tutorial over verenigingsstrategie volgen van Inge Poorthuis, Kuperus&Co. Naar de tutorial

Vorige
Vorige

Jazz, Cultuurmarketing en Archeologie: Fair Pay-voorstellen open ter consultatie

Volgende
Volgende

Drie tips voor een succesvolle onderhandeling