Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

De btw-verhoging definitief van tafel? Vijf vragen en antwoorden

De meeste krantenkoppen waren klip en klaar: de btw-verhoging op cultuur, kunst, sport, boeken en media is van tafel. Maar waarom draait de politiek deze maatregel terug en hoe zeker is het dat de btw-verhoging daadwerkelijk van de baan is? Wij stelden vijf vragen aan Thomas Drissen, directeur van De Creatieve Coalitie.

Meer lezen
Thomas Drissen Thomas Drissen

Btw-verhoging cultuur voorlopig van tafel: ‘geknokt en gestreden, adeldom verplicht’

De voorgestelde btw-verhoging van 9% naar 21% op cultuur, kunst en lezen lijkt van de baan. Minister van Financiën, Eelco Heinen, heeft tijdens het slotdebat over het Belastingplan aangegeven dat hij de wens van diverse fracties in de Tweede Kamer overneemt om de btw-verhoging niet door te laten gaan. Thomas Drissen, directeur van De Creatieve Coalitie, noemt dit ‘een buitengewoon hoopvol signaal’.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Constructief gesprek met minister van Hijum over positie creatieve zzp’ers

Op uitnodiging van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Eddy van Hijum, is op woensdag 16 oktober een constructief gesprek gevoerd over de dringende noden van zzp’ers en opdrachtgevers in de culturele en creatieve sector met vertegenwoordigers van Platform ACCT, De Creatieve Coalitie, Kunstenbond en de NCP. Eerder riepen De Creatieve Coalitie & Kunstenbond de Tweede Kamer op om in gesprek te gaan vanwege de opeenstapeling van beleid dat zzp’ers uit de culturele en creatieve sector treft. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid pakte deze handschoen op en initieerde vervolgens het gesprek.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Fair Pop Pilot: eerste stap naar eerlijke betaling in de popsector

Op acht verschillende podia krijgen artiesten uit diverse popgenres drie maanden lang een eerlijke vergoeding voor hun werk. Dat is de bedoeling van de pilot Fairpop dat onlangs van start is gegaan. Met de Fair Pop Pilot willen projectleiders Rita Zipora (bestuurslid BAM! Popauteurs), Jolanda Beyer (directeur Patronaat) en artiestenmanager Martijn Munk de haalbaarheid van de nieuwe Fair Pay richtlijnen testen: "We willen de sector laten zien dat Fair Pay mogelijk is, en onderzoeken hoe dat in de praktijk werkt,” vertelt Rita Zipora. 

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Lezing Kwint: ‘er is nog een wereld te winnen’

Donderdag 26 september vond de eerste Academiedag plaats van De Creatieve Coalitie. Gedurende de dag konden lidorganisaties van De Creatieve Coalitie workshops volgen over het opstellen van een verenigingsstrategie (Inge Poorthuis; Kuperus&Co), strategisch onderhandelen (Aidan Winkels; &Fluence) en lokaal cultuurbeleid en beleidsbeïnvloeding (Mara van Waveren; Lobby Lokaal). De dag werd geopend door keynote spreker Peter Kwint, voorzitter van de Nederlandse Vechtsportbond en voormalig Tweede Kamerlid. Zijn speech delen wij integraal in dit bericht.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Raad van State kraakt btw-verhoging, Tweede Kamer organiseert rondetafel

Het kabinet heeft het voornemen om de belasting op cultuur, boeken, kunst en media te verhogen van 9% naar 21%. Per 2026 zou de btw-verhoging moeten doorgaan. De Raad van State heeft advies gegeven op dit kabinetsvoornemen en kraakt de maatregel. De Raad stelt dat het gebrek aan toelichting op een ‘tamelijk willekeurige keuze lijkt’. Donderdag 26 september vindt een rondetafelgesprek plaats in de Tweede Kamer met (ervarings)deskundigen. De Creatieve Coalitie zal haar zorgen uiten tijdens dit gesprek.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Wat betekent Prinsjesdag financieel voor mij én de sector?

Ieder jaar op Prinsjesdag maakt de regering de Miljoenennota en de Rijksbegroting bekend. Hierin staat hoeveel geld het kabinet beschikbaar stelt voor plannen én waar dat geld vandaan moet komen. Dit is hét moment waarop het kabinet zijn visie op belastingheffing, overheidsuitgaven en economische stimulering deelt. Deze maatregelen hebben invloed op alle Nederlanders. In dit artikel leggen wij uit hoe deze maatregelen financiële impact hebben op jouw portemonnee als zzp’er of werknemer in de culturele of creatieve sector. Tevens lichten wij de kabinetsplannen toe voor de culturele en creatieve sector.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Monstercoalitie stunt tegen de btw-verhoging tijdens de Koninklijke stoet

Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies voert actie tegen de btw-verhoging op 17 september. Aan twee locaties die door de btw-verhoging worden getroffen, op en nabij de Koninklijke stoet, wordt tijdens het langstrekken van de koets een ‘kassabon voor de samenleving’ uitgehangen. Vanaf het dak van museum Escher in het Paleis en museum Huis van het Boek wordt in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een 20 meter lange banner uitgerold waarop iedereen kan zien wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Staatssecretaris Financiën: impact btw-verhoging wordt niet verder onderzocht

Het kabinet heeft nog steeds het voornemen om per 2026 het belastingtarief voor cultuur en kunst te verhogen van 9% naar 21% btw. Dat stelt staatssecretaris Idsinga (Financiën) in antwoorden op vragen van D66-Kamerleden Vijlbrief, Paternotte, Rooderkerk, Paulusma en Sneller. De staatssecretaris wil de negatieve gevolgen van de verhoging van het btw-tarief niet verder onderzoeken. Dat is saillant omdat uit een sectoranalyse blijkt dat de btw-verhoging alleen al een daling van 90 tot 110 miljoen euro aan publieksinkomsten betekent.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Lezing Thomas Drissen: ‘Cultuur ontmoedigen is niet alleen een slecht idee, het is een asociaal idee’

Donderdag 5 september vond de opening van het theaterseizoen plaats. Samen met Milou Adjanga en An Hackselmans gaf onze directeur, Thomas Drissen, tijdens de Staat van het Theater de openingsspeech van het nieuwe theaterseizoen. Drissen gaf daarbij een reflectie over de kracht van de cultuur en kunst in een gepolariseerde samenleving. En deed tijdens de Staat van het Theater ook een bevlogen oproep.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Verplichte AOV: twee op de drie zzp’ers willen alternatieve wachttijd

Het huidige wetsvoorstel voor een verplichte basisverzekering arbeidsongeschiktheid kan niet op voldoende steun rekenen van zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) in de culturele en creatieve sector. Dat blijkt uit onderzoek van De Creatieve Coalitie en de aangesloten lidorganisaties. Zzp’ers geven aan dat zij keuzevrijheid missen in de basisverzekering. Zo geeft 63% van de respondenten aan een kortere of langere wachttijd te willen dan 52 weken alvorens zij aanspraak kunnen maken op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Daarnaast maken zzp’ers uit de sector zich grote zorgen over de impact van de verplichte basisverzekering in combinatie met zorgwekkende ontwikkelingen in de sector.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Jazz, Cultuurmarketing en Archeologie: Fair Pay-voorstellen open ter consultatie

Drie ketentafels van Platform ACCT hebben een belangrijk moment bereikt: zij hebben hun Fair Pay-voorstellen opengesteld ter consultatie voor alle werkenden. Afgelopen jaar hebben diverse gesprekstafels tussen werkenden en werkgevers plaatsgevonden met het doel om tot een concrete invulling te komen van het begrip Fair Pay. Nu is het moment om je als werkende uit te spreken over wat je van de voorstellen vindt.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Hoe ontwikkel je een succesvolle verenigingsstrategie? drie adviezen van Inge Poorthuis 

Een sterke verenigingsstrategie is cruciaal voor het succes van elke belangenorganisatie. Maar om je doelen te kunnen bereiken is een doordachte aanpak vereist. Dat weet Inge Poorthuis, adviseur en interim-directeur bij advies-en interimbureau Kuperus&Co als geen ander. Met meer dan 15 jaar ervaring in en voor verschillende verenigingen, heeft zij eerstehands inzicht in wat een belangenorganisatie succesvol maakt. Ze deelt drie belangrijke adviezen die je kunnen helpen bij het ontwikkelen en bereiken van jouw verenigingsdoel. 

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Drie tips voor een succesvolle onderhandeling

De zomer is het ideale moment om te evalueren, nieuwe doelen te stellen, en om nieuwe skills te leren. Goed kunnen onderhandelen is daarbij een onmisbare vaardigheid. Onderhandelen is een kunst die zowel een goede voorbereiding als strategisch denken vereist. Of je nu onderhandelt over een zakelijke deal, je salaris, of je een alledaags conflict probeert op te lossen, zijn er universele principes die je kunt volgen om je kans op succes te vergroten. Aidan Winkels, onderhandelingsexpert bij &FLUENCE, geeft je drie onmisbare tips en tricks om effectief te onderhandelen.

Meer lezen
Thomas Drissen Thomas Drissen

Oproep aan kabinet Schoof: géén hogere btw

Vandaag debatteert de Tweede Kamer met het nieuwe kabinet over de regeringsverklaring. Als coalitie vanuit de sport, nieuws, boeken, cultuur, evenementen- en horecabranche doen we daarom vandaag een dringend beroep op de politieke partijen in de Tweede Kamer en het kabinet om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Europese verkiezingen: ga stemmen, er valt écht iets te kiezen 

Donderdag 6 juni mag je naar de stembus voor het Europese parlement. In totaal zijn er 31 Nederlandse volksvertegenwoordigers die deel mogen nemen in het parlement. Deze verkiezingen hebben een directe impact op de richting en het beleid van de Europese Unie en op jouw dagelijkse leven. Breng op donderdag 6 juni je stem uit. Er valt écht iets te kiezen.

Meer lezen
Thomas Drissen Thomas Drissen

Bondgenootschap sport, media, cultuur en horeca: geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee

Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Peiling: zzp’ers en werknemers zwaar getroffen door btw-verhoging

De voorgenomen verhoging van het btw-tarief op cultuur en media dreigt een directe impact te hebben op de inkomens van zzp’ers en werknemers in de sector. Uit een recente peiling van De Creatieve Coalitie en Kunsten '92 blijkt dat een overweldigende meerderheid van de zzp’ers (82%) voorziet dat een verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% een negatieve impact gaat hebben op hun inkomen. Werknemers zijn eveneens bezorgd; meer dan de helft anticipeert op (gedwongen) ontslagen binnen hun organisaties als direct gevolg van deze maatregel.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Spreek je uit tegen de btw verhoging: vul de flitspeiling in

De aanstaande coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB wil het btw tarief verhogen van 9% naar 21% op cultuur en media. Deze maatregel baart ons grote zorgen. De positie van professionals in de culturele en creatieve sector komt daarmee ernstig in het geding. Daarom roepen wij zzp’ers en werknemers op om in actie te komen.

Meer lezen
Creatieve Coalitie Creatieve Coalitie

Opinie: Nieuwe coalitie bezuinigt juist op hetgeen zo hard nodig is

Moeilijk hè? Om niet ontzettend cynisch te worden? Ik neem aan dat iedereen het nieuws heeft gelezen, maar voor wie nog zweeft in heerlijke onwetendheid: de PVV, VVD, NSC en BBB hebben een coalitieakkoord bereikt en hun plannen bekendgemaakt. Het is ongeveer wat je verwacht.

Meer lezen